عبور از انتقاد به سبك يك «صاحب خانه» سينما

اين سلسله مطالب قرار است آموزش هايي را در سطح بسيار بالا به روش هاي بسيار مدرن و پست مدرن- و البته روشنفكرانه- در حوزه هاي مختلف سينماگري به علاقه مندان ارائه دهد؛ از بازيگري و كارگرداني گرفته تا مديريت و تهيه كنندگي و... هدف اصلي، كاهش هزينه ها و دريافت حداكثر بهره وري در زمينه هنر هفتم است. البته نويسنده اين سلسله مطالب ثابت نيست و از همه اساتيد و دوستداران سينماي كشورمان دعوت مي شود كه ما را از ديدگاه هاي آموزشي خود بهره مند سازند.
به عنوان سرآغاز به يك موضوع كاملاً جديد و نامكشوف مي پردازيم. اين كه با الهام از سينماگران و به خصوص صاحب خانه هاي سينما چگونه مي توان در ساير حوزه ها مديريت كرد؟ انگيزه طرح اين مسئله نيز ارائه روشي كاملاً متفاوت و جديد در كار مديرعاملي از سوي يك صاحب خانه سينماست كه بدون شك الگو قراردادن اين نوع مديرعاملي، مي تواند هر مديرعاملي را در فائق آمدن بربحران ها پيروز گرداند. يكي از مشكلات همه مسئولان، مديران، مديرعاملان و صاحب خانه ها، مواجه شدن با انتقادات فراوان است. تجربه يك صاحب خانه سينما به ما نشان داده كه مي توان به راحتي از سد انتقادات گذشت. از جمله اين تدابير به اين شرح است:
- فرار به جلو كنيد؛ هر كس از عملكرد شما انتقاد كرد، او را به بي كفايتي متهم كرده و بگوئيد كه مي دانيد منتقدانتان تا چه حد دوره سختي را پشت سر مي گذارند. سعي كنيد در موقع سخن گفتن و يا نوشتن نامه سرگشاده، روي ميزتان برويد تا احساس بزرگي كنيد. اگر هم خواستيد به منتقدان روش مديريتيان نگاه كنيد، به بالاي يك برج برويد و از آنجا به آن ها بنگريد تا ريز ديده شوند. اين طوري خيالتان راحت تر مي شود.
- يك نكته را سرلوحه عمل قرار دهيد؛ هر بار كه كسي از شما و نوع مديريتتان انتقاد كرد او را از گذشته بترسانيد و بگوئيد مايليد سوابقمان را حداقل از تاريخ ... تاكنون با هم مقايسه كنيد؟ البته اين موضوع را كش ندهيد. چون ممكن است سوابقتان نسبت به منتقدانتان ضعيف تر باشد و آن وقت مجبور مي شويد پاي آينده را وسط بكشيد و مثلاً بگوئيد مايليد سوابقمان را تا تاريخ ... با هم مقايسه كنيم؟
- به هيچ وجه بابت ضعف هايتان از مردم عذرخواهي نكنيد. به جاي اين كار از منتقدان خود بخواهيد كه به خاطر ضعف هايشان از مردم عذرخواهي كنند. به هر حال همه آدم ها نقاط ضعفي دارند، اما چون شما مدير عامل و صاحب خانه هستيد به هيچ وجه نبايد به خاطر كارهاي اشتباهتان از ديگران معذرت خواهي كنيد.
- پست مدرن ترين روش مديرعاملي و صاحب خانگي اين است كه در واكنش به كساني كه از شما ايراد مي گيرند و انتقاد مي كنند، ليست دوستان، نزديكان و اقوامتان را منتشر كنيد و بگوئيد اين ها هواداران ما هستند. به طور قطع و يقين براي هيچ كس اين سؤال پيش نخواهد آمد كه اين ليست ها و امضاها چه ربطي به انتقادات مطرح شده دارد.
در پايان اين كه با اتخاذ چنين روش هايي نه تنها باعث كدورت خاطر و ناراحتي ديگران نخواهيد شد، بلكه خاطرات دوران كودكي، خردسالي و حتي نوزادي را به ياد آحاد مردم خواهيد انداخت. يادش بخير، بچگي!

این طنز نوشته به قلم نگارنده و با امضای محفوظ در روزنامه کیهان چاپ شده بود.