نگاهی به فیلم «مومیایی»
حمله هالیوودی به «حرم»
فیلم «مومیایی» نشانه تازهای از امنیتی بودن سینمای آمریکا و پیوند آن با مراکز حاکمیتی و نظامی آن کشور است. وقتی در یک فیلم تماما سرگرمکننده و مهیج و تجاری که هیچ نسبتی با اندیشه و حداقل قرابت با هنر را دارد، بدون هیچ ارتباط و الزام دراماتیک، ماجرا از نینوا و «حرم» سر درمیآورد، نمیتوان نظامی بودن هالیوودیسم را توهم توطئه دانست.
سری جدید سلسله فیلمهای «مومیایی»، این بار به کارگردانی الکس کورتزمن، تکرار نقشمایهای قدیمی، سطحی و شعارزده درباره اهریمنی دانستن خاستگاههای تمدنی مشرقزمین دارد. در فیلمهای متعددی، این مضمون به تصویر کشیده شده که روح شیطان پس از هزاران سال از آسیای میانه سر برمیآورد و تبدیل به تهدیدی برای امنیت جهان میشود. ازقضا، این کلیشه، با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و ظهور جنبشهای رهاییبخش در آسیای غربی، به هالیوود راه یافت. ازجمله این فیلمها میتوان به سری «بیگانه»، «جنگیر» و... اشاره کرد.
فیلم «مومیایی» نیز ضمن دستمایه قرار دادن این موضوع کهنه، این بار محل ظهور دوباره روح شیطان را از دل مکانی که «حرم» نام دارد، معرفی میکند! این فیلم داستان دو مأمور نظامی آمریکایی است که همراه با یک زن باستانشناس، بهطور اتفاقی و در جریان حمله آمریکا به یک روستا در نینوای عراق، مدفن یکی از شاهزادگان مصر باستان را کشف میکنند. شاهزادهای با روح شیطانی که معلوم نمیشود چگونه و با چه منطقی، بعد از چند هزار سال زنده میشود و به جان انسانها میافتد!
«مومیایی» فیلمی سطحی، فاقد خلاقیت و پر از کلیشههای هالیوودی مثل خشونت و استفاده از بازیگران مطرحی چون تام کروز و راسل کرو و... است. بیشتر فضای فیلم را بهجای داستان، زد و خورد در بر گرفته است. حتی بازیگران فیلم و بهخصوص تام کروز نیز بازیهایی بسیار بد و ضعیف را از خود نشان میدهند. جلوههای ویژه فیلم نیز بسیار مضحک و ابتدایی هستند. «مومیایی» نمونه آن دسته از فیلمهایی است که از آنها با عنوان «آشغالهای هالیوودی» یاد میشود. فیلمهایی که اغلب در فصل بهار و تابستان و به عنوان پیشغذایی برای فرارسیدن آثار مهم و برجسته، قبل از فصل جوایز، سینمای جهان را پر میکنند. اما با توجه به قدرت فیلم در جذب مخاطب عام و بهویژه نوجوانان، سازندگان فیلم از این فرصت برای ترویج نگاه خود درباره مسائل استراتژیک هم استفاده کردهاند. این روزها «مدافعان حرم» اصلیترین بازیگرانی هستند که نقشههای غرب برای خاورمیانه را نقش بر آب میکنند. چند گروه تروریستی با حمایت آمریکا و تحت عناوینی چون النصره، داعش و ارتش آزاد قرار بود کار دولت مستقل سوریه، گروه رهاییبخش حزبالله لبنان و نظام جمهوری اسلامی را تمام کنند. اما با ورود مردانی ملقب به «مدافعان حرم» نه تنها راه آنها را سد کرد که نفوذ و محبوبیت دشمنان غرب در منطقه را هم افزایش داد. بیدلیل نیست که هالیوود این بار در یک فیلم عامهپسند و مخصوص نوجوانان، «حرم» را هدف قرار داده است و آن را محل ظهور دوباره آنچه به زعم آنها اهریمن است معرفی میکنند.
نکته دیگر اینکه، شاهزاده اهریمنی، آمنه (با تلفظ انگلیسی آمِنِت) نام دارد! او زاینده شیاطین باستانی است که در لولههای فاضلاب اروپا (لندن) یک به یک ظاهر میشوند و نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا با همراهی یک باستانشناس، جهان را از شر آنها نجات میدهند و بار دیگر امنیت را به مردم دنیا هدیه میدهند!
مطالب من را در تلگرام هم دنبال کنید: https://t.me/arashfahim1396